In de volgende tabel staat het verloop van de lasten en baten van dit programma. Het verschil tussen lasten en baten is het saldo van baten en lasten. Om te komen tot het resultaat van dit programma verwerken we de mutaties in de reserves. De mutaties in de reserves bestaan uit toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.
Overzicht baten en lasten in duizenden € | |||||
Jaarrekening 2022 | Begroting Primitief 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Realisatie 2023 | Verschil 2023 | |
Lasten | 28.412 | 31.922 | 31.037 | 29.737 | 1.301 |
Baten | 177.440 | 169.633 | 176.395 | 182.564 | 6.169 |
Saldo van baten en lasten | 149.028 | 137.711 | 145.358 | 152.827 | 7.470 |
Toevoeging reserves | 23.752 | 0 | 0 | 10.329 | -10.329 |
Onttrekking reserves | 0 | 75 | 1.464 | 761 | -703 |
Resultaat | 125.275 | 137.786 | 146.822 | 143.260 | -3.562 |
Toelichting afwijkingen
In de volgende tabel lichten we de grote afwijkingen toe op dit programma. In de kolom "V of N" staat de V voor een voordeel en de N voor een nadeel..
Toelichting afwijkingen in duizenden € | Bedrag | V/N |
---|---|---|
Lasten | ||
Financiën en belastingen | ||
Algemene lasten | 451 | N |
Stelposten | 2.135 | V |
Actualiseren voorziening verlofsparen | 1.177 | N |
Algemene uitkering gemeentefonds (stelpost) | 330 | V |
Rente lasten en doorverdeling rentelasten | 80 | N |
Er is een lager bedrag doorberekend aan de taakvelden, op de afzonderlijke taakvelden levert de lagere door verdeling een voordeel op. | 505 | N |
Uitvoering Wet WOZ (uitvoering OZB-woningen) | 165 | N |
Bedrijfsvoering | ||
Budget organisatie ontwikkeling | 145 | V |
Overige personeelskosten | 403 | N |
Gemeentehuis Meierijstad | 70 | N |
Vennootschapsbelasting | ||
De gemeente Meierijstad is over 2023 geen vennootschapsbelasting verschuldigd. | 0 | |
Onvoorziene uitgaven | ||
CEO-fraude
Het resterende budget van € 212.800 maakt onderdeel uit van het jaarrekeningresultaat 2023. | 213 | V |
Eenmalige budgetten | 435 | V |
Doorberekende loonkosten | ||
Loonkosten rekenen we toe naar taakvelden binnen de begrotingsprogramma's. Door vacatures, verloop en verschuivingen wijken de werkelijke lasten af van de geraamde. lasten. De afwijkingen laten we in totaal zien per programma. | 370 | V |
Aan investeringen is een hoger bedrag van de overheadkosten toebedeeld. Deze komen niet in de exploitatie terecht | 238 | V |
Het geraamde saldo op de kostenplaatsen voor attenties e.d. is via de urentoerekening gelopen waardoor er in werkelijkheid geen afzonderlijk saldo is geboekt. | 56 | V |
Doorberekende kapitaallasten | ||
Overige afwijkingen, per saldo | 230 | V |
Baten | ||
Financiën en belastingen | ||
Algemene baten | 337 | V |
Algemene uitkering gemeentefonds | 4.530 | V |
Integratie-uitkering Participatiewet | 218 | V |
Rentebaten | 210 | V |
Baten OZB-gebruiker (niet-woning) | 76 | V |
Bedrijfsvoering | ||
Bijkomende personeelskosten | 808 | V |
Eenmalige budgetten | ||
Overige afwijkingen, per saldo | 10 | N |
Totaal gerealiseerd resultaat baten en lasten | 7.470 | V |
Onttrekkingen reserves | ||
Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalige budgetten. | 530 | N |
Lagere onttrekking i.v.m. niet uitgegeven loonkosten | 112 | N |
Lagere onttrekking i.v.m. lagere lasten exploitatie budgetten | 61 | N |
Toevoegingen reserves | ||
Totaal mutaties reserves | 703 | N |
Totaal gerealiseerd resultaat | 6.767 | V |
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is, algemene uitkeringen, dividend en het saldo van de financieringsfunctie. Hieronder gaan we in op deze dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is: | |||||||||
OZB eigenaren (woningen) | 11.994 | 134 | 11.861 | 12.274 | 134 | 12.140 | 12.250 | 0 | 12.250 |
OZB gebruiker (niet-woningen) | 4.081 | 0 | 4.081 | 4.171 | 0 | 4.171 | 4.247 | 0 | 4.247 |
OZB eigenaren (niet-woningen) | 5.120 | 0 | 5.120 | 4.940 | 0 | 4.940 | 4.926 | 0 | 4.926 |
Baatbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 |
Lichtreclame | 61 | 10 | 51 | 34 | 10 | 24 | 8 | 0 | 8 |
Reclamebelasting | 100 | 0 | 100 | 100 | 0 | 100 | 76 | 0 | 76 |
Precariobelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Invordering | 90 | 12 | 78 | 90 | 12 | 78 | 122 | 1 | 121 |
Doorberekende kosten salaris en kapitaallasten | 0 | 1.552 | -1.552 | 0 | 1.633 | -1.633 | 0 | 1.519 | -1.519 |
Totaal lokale heffingen | 21.446 | 1.708 | 19.739 | 21.609 | 1.789 | 19.820 | 21.634 | 1.520 | 20.114 |
De werkelijke baten van lokale heffingen wijken ten opzichte van de begroting na wijziging af met een bedrag van € 25.000. Positieve afwijking wordt met name veroorzaakt door het onderdeel OZB (gebruikers niet-woningen). Een onderbouwing van dit verschil is aangegeven bij de toelichting op de afwijkingen binnen dit programma.
Algemene uitkeringen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Algemene uitkeringen: | |||||||||
Algemene uitkering 2023 | 132.416 | 300 | 132.116 | 137.721 | 330 | 137.390 | 142.556 | 0 | 142.556 |
Integratie-uitkering decentralisatie jeugdzorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Integratie-uitkering participatiewet | 14.514 | 0 | 14.514 | 15.579 | 0 | 15.579 | 15.798 | 0 | 15.798 |
Uitkering huidig boekjaar | 146.930 | 300 | 146.630 | 153.300 | 330 | 152.970 | 158.354 | 0 | 158.354 |
Mutaties uitkeringsjaar 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 41 | 0 | 41 |
Mutaties uitkeringsjaar 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -347 | 0 | -347 |
Totaal algemene uitkeringen | 146.930 | 300 | 146.630 | 153.300 | 330 | 152.970 | 158.048 | 0 | 158.048 |
De ontwikkeling van de algemene uitkering (accres) wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Volgens het systeem van 'samen de trap op en samen de trap af' hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de omvang van het gemeentefonds. Kortweg; als het Rijk door bezuinigingen minder uitgeeft, krijgen de gemeenten minder geld in de algemene uitkering.
Uit bovenstaande blijkt dat de algemene uitkering en de integratie-uitkeringen sociaal domein tezamen € 5,0 miljoen hoger zijn dan begroot. Dit komt doordat de septembercirculaire en decembercirculaire is ontvangen na het laatste bijsturingsmoment (2e bestuursrapportage 2023) en hierdoor niet vertaald zijn in de begroting. De uitkomsten van deze circulaires zijn kenbaar gemaakt in een raadsinformatiebrief.
Bij het bestemmen van het jaarrekeningresultaat is voorgesteld om een deel van de uitkering over te hevelen naar 2024.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Dividend: | |||||||||
Dividend BNG | 215 | 0 | 215 | 301 | 0 | 301 | 301 | 0 | 301 |
Totaal dividend | 215 | 0 | 215 | 301 | 0 | 301 | 301 | 0 | 301 |
Het dividend betreft de winstuitkering van het jaar 2022 van de BNG. Bij de 1e financiële bijstelling is het bedrag in de begroting aangepast naar de hoogte van het werkelijk ontvangen dividend. De afwijking bij de jaarrekening is daarom nihil. Het dividend over 2023 wordt in april vastgesteld.
Saldo van de financieringsfunctie
Dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma's en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende geldleningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Saldo van financieringsfunctie: | |||||||||
Externe rentelasten | 0 | 2.174 | -2.174 | 0 | 2.778 | -2.778 | 0 | 2.844 | -2.844 |
Externe rentebaten | 122 | 0 | 122 | 279 | 279 | 451 | 0 | 451 | |
Door te berekenen rente aan GREX | 0 | -695 | 695 | 0 | -1.008 | 1.008 | 0 | -1.065 | 1.065 |
Aan taakveld toe te rekenen rente | 0 | -1.722 | 1.722 | 0 | -1.812 | 1.812 | 0 | -1.251 | 1.251 |
Totaal saldo financieringsfunctie | 122 | -243 | 365 | 279 | -42 | 321 | 451 | 528 | -77 |
Een toelichting op de afwijkingen is hierboven opgenomen.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Beheersvergoeding | 0 | 17 | -17 | 0 | 17 | -17 | 0 | 14 | -14 |
Betalingsverkeer | 0 | 33 | -33 | 0 | 33 | -33 | 0 | 47 | -47 |
Totaal | 0 | 49 | -49 | 0 | 49 | -49 | 0 | 61 | -61 |
Over te hevelen eenmalige budgetten
Op de meeste eenmalige budgetten zijn de door de raad vastgestelde spelregels van toepassing. Deze spelregels staan bij de grondslagen (onder Financiën) gepresenteerd. In de volgende tabel staan de eenmalige budgetten die we willen overhevelen naar 2024. De budgetten met een over te hevelen bedrag vanaf € 50.000 zijn apart gepresenteerd met een toelichting. De overige budgetten zijn als één bedrag opgenomen.
Over te hevelen eenmalige budgetten (bedragen x € 1.000) | |||||
Budget | Besluit | Geraamd | Werkelijk | Restant geraamd | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Wegwerken van archiefachterstanden | 2020 | 182 | 93 | 89 | In de tweede helft van 2020 is met dit project gestart. Waarbij uitgegaan is van een looptijd van 3 jaar met voldoende gekwalificeerd personeel. In de loop van het programma bleek dat laatste moeilijk. Daarom is met alleen de senior medewerker doorgegaan. Hierdoor is de doorlooptijd van het project langer maar zal aan het eind het budget toereikend zijn geweest en het resultaat optimaal. |
Slimmer samenwerken | 2021 | 151 | 60 | 91 | Het vooronderzoek naar de gewenste implementatie en inzet van softwaresystemen om digitaal beter samen te werken is afgerond. Op basis hiervan is een plan van aanpak opgesteld, die komende jaren uitgevoerd gaat worden. |
Aanschaf DDI-beheer oplossing | 2023 | 60 | 0 | 60 | De DDI-beheeroplossing is door capaciteitsgebrek naar achteren geschoven en inmiddels in februari 2024 opgeleverd. |
Optimalisatie Youforce | 2023 | 100 | 28 | 72 | In 2023 is een project gestart met 4 sporen. Verbeteren van de relatie met de leverancier, onderzoek naar de organisatiewijziging of dat die correct is doorgevoerd, data op orde en managementinformatie. |
Diverse eenmalige budgetten < € 50.000 | 241 | 89 | 152 |