Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Bureau Leerplicht
Regionaal Bureau Leerplicht
Algemene informatie
Programma:
4 Onderwijs
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.T.M.M. (Johan) van Gerwen
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Van Gerwen
Openbaar belang
Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de gemeente Meierijstad en de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 16 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een mbo-diploma op minimaal mbo-niveau 2.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
N.v.t.
De belangrijkste risico's
Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf: indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.
Financieel belang
Het RBL heeft de cijfers over 2023 nog niet toegezonden.Er is vastgelegd dat het RBL tot een grenswaarde van 10% van de RBL begroting voor de RBL reserve mag hanteren. Het meerdere wordt terugbetaald aan de deelnemende gemeenten.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
184.699
196.121
189.671
Eigen vermogen per 1-1
325.238
Eigen vermogen per 31-12
592.093
Vreemd vermogen per 1-1
niet van toepassing
niet van toepassing
Vreemd vermogen per 31-12
niet van toepassing
niet van toepassing
Resultaat
- 1.398
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidregio Brabant-Noord
Veiligheidsregio Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
1 Veiligheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
In 2023 heeft de Veiligheidsregio Brabant-Noord samen met haar partners een nieuw Beleidsplan vastgesteld voor de periode 2024-2027: Samenwerken aan veerkracht en veiligheid. Daarin wordt vorm gegeven aan de ambities, focus en prioriteiten. Denk hierbij aan andere type crises waar de veiligheidsregio een rol gaat spelen en ontwikkelingen binnen de brandweer, bijvoorbeeld vernieuwing op het gebied van brandweeropleidingen en het (brand)veilig inrichten van de omgeving. Het beleidsplan is gebaseerd op de vastgestelde strategische koers en het regionale risicoprofiel.
De belangrijkste risico's
Landelijke ontwikkelingen op het gebied van taakdifferentiatie tussen vrijwilligers en beroepsmedewerkers van de brandweer kunnen – in potentie – grote consequenties hebben voor de manier waarop de brandweer landelijk en binnen Brabant-Noord is georganiseerd en de beheersbaarheid van de kosten. De indexering van de lonen en prijzen hebben grote invloed op de ontwikkelingen van de kosten van de Veiligheidsregio Brabant-Noord.
Financieel belang
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
4.982.971
5.249.496
5.273.677
Eigen vermogen per 1-1
13.864.000
niet bekend
15.924.000
Eigen vermogen per 31-12
15.924.000
niet bekend
17.628.000
Vreemd vermogen per 1-1
33.127.000
niet bekend
44.540.000
Vreemd vermogen per 31-12
44.540.000
niet bekend
66.848.000
Resultaat
1.281.000
0
1.526.000
- Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid De heer P.W.C. Kuijs (vervanger raadslid De heer S.J.H.G. van Kessel ). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.
Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties.
Financieel belang
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
50.661
52.000
54.175
Eigen vermogen per 1-1
29.575.000
29.500.000
29.395.000
Eigen vermogen per 31-12
26.477.000
26.500.000
31.816.000
Vreemd vermogen per 1-1
4.631.000
5.000.000
8.234.000
Vreemd vermogen per 31-12
8.020.000
7.500.000
7.953.000
Resultaat
2.918.000
906.000
4.082.000
- Gemeenschappelijke regelingen
Kleinschalig Collectief Vervoer
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Campagne
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Sinds de coronaperiode is het gebruik van de regiotaxi afgenomen. In 2023 is net als in de afgelopen jaren minder gereisd dan in 2019. Dit heeft zowel invloed op de kosten als op de inkomsten van de Regiotaxi. Daarnaast hebben we vanaf 2020 geïnvesteerd in het controleren van oneigenlijk gebruik. Ook dat heeft een dempend effect op het aantal ritten.
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing.
Financieel belang
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
80.893
118.212
118.212
Eigen vermogen per 1-1
859.579
784.519
843.959
Eigen vermogen per 31-12
843.959
684.519
838.963
Vreemd vermogen per 1-1
325.976
684.000
367.992
Vreemd vermogen per 31-12
367.992
688.200
391.077
Resultaat
13.146
0
14.714
- Gemeenschappelijke regelingen
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts.
Openbaar belang
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de voormalige Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De afdichting van de stortplaats is inmiddels afgerond. Met het oog op de overdracht van de eeuwigdurende nazorg van de voormalige stortplaats aan de provincie Noord-Brabant vindt er al enige jaren tussen het Stadsgewest en de provincie overleg plaats over de hoogte van het (doel)vermogen, dat benodigd is voor de bekostiging van die nazorg. Belangrijk onderdeel in de gesprekken tussen deze partijen is de hoogte van de door de provincie gehanteerde rekenrente en het effect daarvan op het door het Stadsgewest in te leggen doelvermogen. De provincie heeft het voornemen om de huidige rekenrente van 5,06% te verlagen naar 3,65%. Er bestaat over de hoogte van het in te brengen doelvermogen dan ook nog geen overeenstemming tussen het Stadsgewest en de provincie. Indien uiteindelijk het doelvermogen hoger dient te zijn dan oorspronkelijk geraamd dienen de deelnemende gemeenten een aanzienlijke aanvullende bijdrage aan het Stadsgewest te leveren.
Het Stadsgewest zal de nazorg en exploitatie van de voormalige vuilstortplaats de komende tijd niet aan de provincie overdragen. Partijen zijn in dat verband overeengekomen dat (de nazorg van) de voormalige stortplaats de komende jaren niet wordt overgedragen aan de provincie, waarbij de rekenrente in ieder geval voor deze periode wordt gehandhaafd op 5,06%. Dit betekent dat het Stadsgewest in ieder geval nog wordt gecontinueerd tot 1 januari 2029. Tot dan zal er door de provincie dan ook geen formele sluitingsverklaring worden afgegeven.
De komende jaren zullen onder meer worden benut om het overleg met de provincie over de hoogte van het doelvermogen voort te zetten en (dus) te bezien of er voor de deelnemende gemeenten goedkopere alternatieven voor eeuwigdurende beheer van de vuilstortplaats bestaan.De belangrijkste risico's
- Doelvermogen nazorgfonds:
Na de definitieve sluiting van de stortplaats wordt de (eeuwigdurende nazorgverplichting ten aanzien van de) stortplaats overgedragen aan de Provincie. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen.
De hoogte van de eindwaarde van het doelvermogen wordt in hoge mate bepaald door de te hanteren rekenrente. Thans is die op 5,06 % bepaald. In de laatste voorstellen van de provincie wordt voorgesteld die rekenrente naar 3,65 % te verlagen hetgeen een incidentele, maar aanzienlijke, hogere bijdrage van de gemeente Meierijstad tot gevolg heeft van ca. € 3 mln.Financieel belang
Vanaf 2021 is de bijdrage van Meierijstad in de beheerskosten van het Stadsgewest structureel in de begroting opgenomen aan de hand van een vast bedrag per inwoner van thans € 1,56 voor 2021 en 2022 en € 1,26 voor 2023 en 2024. De cijfers 2021 zijn overgenomen van de concept jaarrekening 2021 van het Stadsgewest.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
105.280
82900
77575
Eigen vermogen per 1-1
- 1.885.000
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
2.685.000
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
Resultaat
nog niet bekend
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen door wethouder Compagne.
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.
De GR RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:
- Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
- Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
- Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
- Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en
- Rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.
De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd. Dit betekent dat de RAV de patiënt naar de zorg brengt, óf de zorg naar de patiënt.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
· Het meerjarenplan loopt van 2022 tot en met 2025. De toekomstvisie die hierin is vastgelegd, sluit nog steeds aan bij de huidige landelijke ontwikkelingen rondom o.a. zorgdifferentiatie en zorgcoördinatie;
· Het RAV zoekt actief de verbinding met de ketenpartners voor het optimaliseren van de zorg en het oplossen van knelpunten, bijvoorbeeld met de ziekenhuizen op het gebied van werving en opleiding van verpleegkundigen en de mogelijkheden van inzet in duobanen;
· Het draait nog steeds om de patiënt en het optimaal en efficiënt beantwoorden van zijn hulpvraag. Hierbij is het streven om de patiënt zoveel mogelijk te ontzorgen én om precies de juiste zorg te leveren, op de juiste plaats, het juiste moment, door de juiste hulpverlener. Optimale waardecreatie voor de patiënt is het streven;
· De RAV Brabant Midden-West-Noord is een financieel gezonde organisatie, die efficiënt en verantwoord omgaat met publieke middelen. Gemeentelijke bijdragen in 2023, 2024 en 2025 werden en worden niet gevraagd.
· De RAV vindt het een positieve ontwikkeling dat de eenzijdige focus op de niet-medisch relevante aanrijtijden langzaamaan verdwijnt en wordt vervangen door een bredere manier van kwaliteitsmeting. Het doel van de nieuwe urgentie-indeling is om in geval van echte spoed, in levensbedreigende situaties waarin tijd er echt toe doet, sneller bij de patiënt te zijn. En in gevallen waarin dat mogelijk is, iets meer tijd te nemen voor de triage, zodat de patiënt direct op de juiste plek terecht komt en de best passende zorg krijgt. Met behulp van de nieuwe urgentie-indeling is de RAV Brabant MWN beter in staat de juiste zorg op de juiste plaats te realiseren. De verwachting is dat in 2024 de nieuwe urgentie-indeling is ingevoerd.
· Sinds 2015 verzorgt de RAV voorlichting op basisscholen over 112 en de ambulance. Hiervoor heeft de RAV een speciaal programma opgesteld, genaamd Team Ambulance. Alle basisscholen in het werkgebied kunnen kosteloos een bezoek aanvragen. Er is materiaal beschikbaar voor onder- en bovenbouw. De RAV bereikt hiermee gemiddeld zo’n 5000 basisschoolleerlingen per jaar.
· Intensieve samenwerking met ketenpartners is onontbeerlijk. Zorgcoördinatie en zorgdifferentiatie staan daarom ook de komende jaren onveranderd hoog in het vaandel bij de RAV.De belangrijkste risico's
· De RAV draagt graag bij om samen met haar partners in de acute zorgketen te onderzoeken hoe de bereikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit van de acute zorg in de toekomst voor iedereen behouden blijft. Dit is een grote maatschappelijke uitdaging, die alleen in samenwerking met alle betrokkenen het hoofd geboden kan worden.
· De komende tijd zal veel aandacht worden besteed aan het welzijn van de medewerkers (oa als gevolg van Long-Covid) en probeert de RAV hen als werkgever een fantastische werkplek te bieden.Financieel belang
De begroting is sluitend. Er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
14.180.000
14.260.000
14.293.000
Eigen vermogen per 31-12
14.293.000
14.260.000
15.119.000
Vreemd vermogen per 1-1
32.686.000
31.336.000
29.564.000
Vreemd vermogen per 31-12
29.564.000
36.566.000
27.435.000
Resultaat
221.000
0
900.000
- Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 6 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes.
Financieel belang
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
10.307
10.792
10.792
Eigen vermogen per 1-1
26.986.600
26.986.600
28.788.000
Eigen vermogen per 31-12
27.004.900
26.986.600
28.554.100
Vreemd vermogen per 1-1
1.848.300
1.848.300
1.054.000
Vreemd vermogen per 31-12
2.837.200
1.848.300
178.500
Resultaat
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur en tevens voorzitter van Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur.
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Maatschappelijke ontwikkelingen vormen een belangrijk kader in het werk van de ODBN en aan onze leefomgeving. Een belangrijke ontwikkeling om hier te benoemen is dat we verwachten dat 2024 een start vormt van een grote transformatie van het VTH-domein en daarmee onze organisatie. Dé kern hiervan is de Omgevingswet. Het voorbereiden op de Omgevingswet richt zich nu op opleiden, samenwerkingsafspraken en werkprocessen. In en na 2023 zullen we de echte effecten pas in de praktijk gaan merken en wordt duidelijk of ‘de geest van de wet’ ook werkt. Zo verwachten we dat de verschuiving van vergunningverlening naar toezicht en handhaving na 2023 echt gestalte gaat krijgen op het moment dat meer en meer gemeenten zelf Omgevingsplannen gaan vaststellen. We zien in toenemende mate dat het werk complexer wordt; de medewerkers moeten daarin ontwikkeld en opgeleid worden. Gezien de hoeveelheid werk en de beschikbaarheid van mensen op de arbeidsmarkt moet men blijvend mensen werven én intern opleiden. De (advies)vragen die deelnemers aan de ODBN stellen worden steeds strategischer en beleidsrijker van aard. Ditzelfde zien we bij ontwikkelingen waarbij steeds nadrukkelijker naar de ODBN wordt gekeken voor het ontwikkelen van een regionale aanpak én uitvoering. De ODBN is primair een uitvoeringsorganisatie van VTH-taken, maar door deze ontwikkeling groeit men door naar de rol van omgevingsexpert.
De belangrijkste risico's
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. De meest in het oog springende ontwikkelingen die tegelijkertijd ook nog tamelijk onzeker zijn:
➜ De invoering van de Omgevingswet
Zal de invoering van de Omgevingswet per 1-1-2024 plaatsvinden? In het ontwerp-Koninklijk Besluit dat minister De Jonge op 26 januari 2023 heeft aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer is 1 januari 2024 als de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet opgenomen. Als de Kamers op korte termijn groen licht geven, is hiermee geborgd dat gemeenten voldoende voorbereidingstijd hebben.
Daarnaast is het van belang te benadrukken dat de ODBN alles in het werk stelt om de invoering voor te bereiden, maar dat zij ook afhankelijk zijn van de deelnemers in de mate waarin zij hun organisatie hebben voorbereid op de invoering van de Omgevingswet.
➜ De ontwikkelingen in de veehouderij
De veehouderijsector en het veehouderijbeleid en jurisprudentie zijn volop in beweging. De samenhang met deze ontwikkelingen en de ontwikkelingen rondom stikstof en natuurbescherming is groot. Vanuit onze opgave Transitie Veehouderij herijken we regelmatig alle nieuwe ontwikkelingen. Dat maakt dat de duiding en daarmee het effect van de ontwikkelingen in de veehouderij op de ODBN aan verandering onderhevig is.
➜ De versteviging van informatiegestuurd werken
Het ontsluiten van data en deze toepassen als informatie voor de VTH-taken is een continu proces van verbeteren van de dienstverlening. Zowel kwalitatief als efficiëntie. Hoe en in welke omvang is op dit moment niet bekend en
hangt samen met de beschikbaarheid van het toepassen van nieuwe technieken en werkwijzen in het VTH-proces.
➜ Ontwikkeling tarief en CAO
De kadernota ODBN 2024 gaat in op de voorziene tariefstijging.
Het uurtarief 2024 wordt conform de indexatie uit de Macro Economische Verkenningen (MEV) verhoogd. Dat leidt tot een uurtarief van € 111,40.
De financiële gevolgen van de kadernota 2024 ODBN worden verwerkt in de begroting 2024 van de gemeente Meierijstad.Kanttekening: nieuwe fases in de CAO-onderhandelingen leiden ook tot andere uitkomsten en bandbreedtes. Daar waar we als gemeente Meierijstad aan de “knoppen kunnen draaien” om de kostenverhogingen te beperken zal hiervan gebruik worden gemaakt.
Financieel belang
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
2.718.653
2.896.723
2931768
Eigen vermogen per 1-1
10.127.000
10.127.000
9040000
Eigen vermogen per 31-12
9.040.000
8.403.000
9262000
Vreemd vermogen per 1-1
5.333.000
5.333.000
5352000
Vreemd vermogen per 31-12
5.352.000
5.285.000
6683000
Resultaat
0
42.000
992000
- Gemeenschappelijke regelingen
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks en Algemeen Bestuur door wethouder Compagne.
Openbaar belang
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende (per 2023) 19 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij heeft de GGD extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- Jeugdgezondheid(szorg)
- Gezondheidsbescherming
- Gezondheidsbevordering en leefstijl
- Monitoren, signaleren en advies
- Toezicht houden
- Publieke gezondheid bij rampen en crises
- Openbare geestelijke gezondheidszorgBijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
- In juli 2019 stelde het Algemeen Bestuur de beleidsvisie 2019-2023 vast. In 2023 is er gewerkt aan een nieuwe beleidsvisie 2024-2027, genaamd 'Wij maken samen gezond gewoon'.
- De GGD heeft in 2023 (extra) ingezet op: met feiten en onderzoek weten welke groepen en thema’s extra aandacht vragen + intensief samenwerken met gemeenten in regionale verbanden + benutten innovaties om meer mensen te bereiken en hen te helpen.
- De thema’s die extra aandacht gaan kregen, zijn: paraatheid (betere infectieziektebestrijding en voorbereiding nieuwe pandemieën), seksuele gezondheid, leefomgeving, mentale gezondheid en gezond oud(er) worden.
- Actualisatie basispakket: in 2022 en 2023 zijn de voorbereidingen gestart. Vanaf 2024 is het geactualiseerde basispakket van kracht. Met een actueel basispakket sluiten de diensten van de GGD nog beter aan bij de behoeften. Vele diensten in de 19 gemeenten zijn dan gelijk; het maakt niet meer uit waar iemand woont. Dit nieuwe pakket leidt tot een hogere gemeentelijke bijdrage.
- Huisvesting: In 2022 is de vestiging in Oss geopend; in 2023 is het nieuwe gezondheidsplein in Uden geopend, als laatste regionale (her)huisvesting. Eerder kwamen er nieuwe vestigingen in Den Bosch, Tilburg, Waalwijk en Oss. Dit leidt tot een jaarlijkse structurele besparing van € 450.000.
- Jaarlijkse indexering: De exploitatie van de GGD is loon- en prijsgevoelig. De GGD volgt de afspraken in zijn gemeenschappelijke regeling, die bepaalt dat de GGD het systeem gebruikt van de gemeente Tilburg voor indexering: jaarlijks voorspelt zij de loon- en prijsstijgingen op basis van cijfers van het Centraal Planbureau. Ze corrigeert dan ook voor de werkelijke ontwikkeling in de twee vorige jaren. Hierdoor loopt de index gelijk met de reële stijging van lonen en prijzen.
- Ook is de GGD in 2023 aan de slag gegaan met 'Financieel fit'. De stijging van de salarislasten (€ 2,2 miljoen) als gevolg van de actualisatie van het functiehuis is niet geïndexeerd, het feitelijke bedrag zal daarom uiteindelijk hoger zijn. De kosten nemen vanaf 2024 toe vanwege de groei die medewerkers in de nieuwe salarisschaal maken. In 2023 was het resultaat van de CAO-stijging € 1 miljoen, in 2024 is dit opgenomen in de begroting. Hierover is met het algemeen bestuur afgesproken de incidentele kosten van 2023 na vaststelling van de jaarrekening te factureren bij de gemeenten. De genoemde € 3,5 miljoen zijn incidentele transitiekosten, die niet uit de begroting kunnen worden bekostigd. In 2024 vinden hier nog met alle gemeenten verdere gesprekken over.De belangrijkste risico's
- Met het geactualiseerde basispakket dat vanaf 2024 van kracht is, zit je als gemeente vast aan verplichte diensten. Waar we tot 2024 nog de lokaal accent taken hadden, waarmee we als gemeente lokaal keuzes konden maken, is dat vanaf 2024 niet meer mogelijk.
- Jaarlijks maakt de GGD een overzicht van de belangrijkste risico’s en hoe daar mee om te gaan. De vier grootste risico’s waar de GGD in 2023 aan gaat werken, zijn: informatiebeveiliging onvoldoende in orde, onvoldoende binden van medewerkers, niet invulbare vacatures, hoog ziekteverzuim.Financieel belang
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
2.890.284
3.070.952
3.070.952
Eigen vermogen per 1-1
7.749.000
6.846.000
7.376.000
Eigen vermogen per 31-12
7.376.000
6.040.000
4.024.000
Vreemd vermogen per 1-1
23.834.000
12.000.000
20.068.000
Vreemd vermogen per 31-12
20.068.000
12.000.000
17.769.000
Resultaat
49.000
0
-394.000
- Gemeenschappelijke regelingen
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Algemene informatie
Programma:
0 Bestuur, dienstverlening en vastgoed
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
C.H.C. van Rooij
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Meierijstad is niet vertegenwoordigd in het bestuur
Openbaar belang
Het Brabants Historisch Informatie Centrum heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren voor het Rijk, de aangesloten gemeenten, de aangesloten waterschappen en de provincie van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles conform de archiefwet en de daaruit voortvloeiende richtlijnen.
De maatschappelijke opgave is de verbreiding van kennis van de Brabantse geschiedenis.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De ambities van het BHIC worden voor de periode 2023-2026 geformuleerd in het nieuwe beleidsplan “(Ook) Ons Brabant”. En er wordt voortgegaan op de ingezette weg.
Het BHIC heeft de volgende ambities: Hett Genealogisch Centrum van Brabant; Het foto- en filmgeheugen van Brabant; Het schrijven Brabantse Geschiedenis; Verwelkomen een breder publiek; beschikken over een eigen digitaal, duurzaam depot.De belangrijkste risico's
Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd.
Financieel belang
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
299.400
305.400
305.400
Eigen vermogen per 1-1
1.444.272
1.444.000
1.576.213
Eigen vermogen per 31-12
1.576.213
1.265.000
1.621.476
Vreemd vermogen per 1-1
4.356.507
3.906.000
4.633.088
Vreemd vermogen per 31-12
4.633.088
3.418.000
5.052.854
Resultaat
38.439
0
124.539
Vennootschappen en coörperaties
- Vennootschappen en coörperaties
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Algemene informatie
Programma:
0 Bestuur, dienstverlening en vastgoed
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
C.H.C (Kees) van Rooij
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
BNG Bank is er voor het publieke domein en het publieke belang. De purpose van BNG Bank is: Gedreven door maatschappelijke impact. Bij BNG Bank draait het niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. Dat is de drijfveer van BNG Bank.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.)
De belangrijkste risico's
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
Financieel belang
De gemeente heeft 120.237 aandelen. Er wordt jaarlijks achteraf dividend uitgekeerd. Over 2023 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van EUR (nog niet bekend 21-2-2024)miljoen (2022: EUR 300 miljoen).De hoogte van de nettowinst is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare schatting van de nettowinst voor 2023kan de bank daarom niet maken.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
-274.140
-300.593
-300.593
Eigen vermogen per 1-1
5.062.000.000
4.615.000.000
Eigen vermogen per 31-12
4.615.000.000
Vreemd vermogen per 1-1
143.995.000.000
107.459.000.000
Vreemd vermogen per 31-12
107.459.000.000
Resultaat
300.000.000
- Vennootschappen en coörperaties
N.V. Brabant Water
N.V. Brabant Water
Algemene informatie
Programma:
0 Bestuur, dienstverlening en vastgoed
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Niet van toepassing
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
De gemeente Meierijstad is aandeelhouder. Er wordt geen dividend uitgekeerd.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
684.676
Eigen vermogen per 31-12
690.022
Vreemd vermogen per 1-1
534.399
Vreemd vermogen per 31-12
575.801
Resultaat
5.347.000
- Vennootschappen en coörperaties
Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Algemene informatie
Programma:
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Bestuurlijk belang
Niet van toepassing
Openbaar belang
Niet van toepassing
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Vennootschappen en coörperaties
N.V. Monumenten Beheer Brabant
N.V. Monumenten Beheer Brabant
Algemene informatie
Programma:
8 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.T.M.M. (Johan) van Gerwen
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Monumenten Beheer Brabant. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het professioneel en risicodragend bijdragen aan het behoud van het Brabantse culturele erfgoed door monumenten te verwerven en verantwoord te herbestemmen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Aandeelhouders zijn het er over eens dat het Monumenten Beheer Brabant in de huidige vorm onvoldoende bestaansrecht heeft daarom worden op dit moment diverse toekomstscenarios onderzocht. In de loop van 2023 komt hier meer duidelijkheid over. De invloed van Meierijstad is met een aandeel kleiner dan 2% beperkt. De aandacht van Meierijstad is gericht op de toekomst van de Broederkapel in Veghel welke in eigendom is van Monumenten Beheer Brabant.
De belangrijkste risico's
Waardevermindering van deelname.
Financieel belang
Per 1 juli 2015 aandelen deels geconverteerd en de achtergestelde lening bedraagt nu € 60.265. De gemeente verstrekt geen jaarlijkse bijdrage en de verantwoording wordt alleen afgelegd via een jaarverslag en jaarrekening. In 2021 hebben zich geen wijzigingen in de financieringsportefeuille voorgedaan. In 2022 is men gestart met een onderzoek naar een aantal toekomstscenario's, dit i.v.m. de diverse ontwikkelingen in de markt.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
nog niet bekend
Eigen vermogen per 1-1
772.636
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
8.603.313
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
Resultaat
nog niet bekend
- Vennootschappen en coörperaties
Scheifelaar II Beheer B.V.
Scheifelaar II Beheer B.V.
Programma:
8 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Bestuurlijk belang
Gemeente Meierijstadl 50% Gebr. van de Ven Beheermij B.V. 50%
Openbaar belang
In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
- Vennootschappen en coörperaties
Scheifelaar II C.V.
Scheifelaar II C.V.
Programma:
8 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
Bestuurlijk belang
Gemeente Meierijstad. 49,75% Van de Ven Ontwikkelingsgroep B.V. 49,75% Scheifelaar II Beheer B.V. 0,5%
Openbaar belang
In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen
Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Zorg- en veiligheidshuis Brabant Noordoost
Algemene informatie
Programma:
1 Veiligheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
ja
Soort verbonden partij:
Vereniging
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks Bestuur door Wethouder Roozendaal
Openbaar belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost (verder ZVH) is een samenwerkingsverband waarin zorg- en veiligheidspartners en gemeenten, onder eenduidige regie, werken aan complexe zorg- en veiligheidsproblemen. De doelstelling van deze samenwerking bijdragen aan algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie, het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Dit gebeurt door een combinatie van strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuurlijke interventies en zorg in persoonsgebonden aanpakken (oftewel op maat).
Om dit doel te bereiken heeft het ZVH drie functies, te weten: 1. procesregie; 2. advies; en 3. signaleren en adviseren.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De omgeving waarin het Zorg- en Veiligheidshuis functioneert blijft in beweging. Landelijk, regionaal en lokaal is er veel dynamiek op een groot aantal thema’s op het snijvlak van zorg en veiligheid. Het is belangrijk dat het Zorg- en Veiligheidshuis met alle partners en netwerken blijft schakelen om vanuit haar advies- en signaalfunctie belangrijke ontwikkelingen en actualiteiten te (her)kennen, agenderen en (daar waar mogelijk) op te pakken.
De belangrijkste risico's
Als gevolg van rijksbijdragen (POK gelden) zijn er nauwelijks risico's voor de gemeente. Deze rijksbijdragen worden echter niet geïndexeerd. Dit betekent dat de indexatie van lonen en prijzen wel zorgt voor een verhoging van de inwonerbijdrage.
Financieel belang
Financieel belang gemeente heeft betrekking op jaarlijkse bijdrage aan Zorg- en veiligheidshuis.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
73.940
71.217
83.200
Eigen vermogen per 1-1
niet bekend
niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
niet bekend
niet bekend
Resultaat
- Stichtingen en Verenigingen
Stichting Agrifood Capital
Stichting Agrifood Capital
Algemene informatie
Programma:
3 Economie
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Stichting
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Stichtingsbestuur door burgemeester van Rooij bij het onderdeel ‘overheden’ worden de samenwerkende gemeenten vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. Vanuit AFC is burgemeester van Rooij lid van de Brainport Network Board.
Openbaar belang
De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van AgriFood Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (RNOB) over de activiteiten van de Stichting.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De Stichting heeft als doel het realiseren van de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).
Voor de periode 2021-2024 is een Strategische Agenda AgriFood Capital en een nieuwe regionale strategische Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ Regio Noordoost Brabant opgesteld als basis voor het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’
De belangrijkste risico's
Geen.
Financieel belang
In de begroting is voor de regionale samenwerking NOB/AFC een bijdrage van € 4,- per inwoner structureel opgenomen.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
326.588
330.452
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Stichtingen en Verenigingen
Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Programma:
Bestuurlijk belang
Niet van toepassing
Openbaar belang
- Stichtingen en Verenigingen
Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Programma:
5 Sport, Kunst en cultuur, Recreatie en Toerisme
Bestuurlijk belang
De gemeente vormt samen met Ahrend de beheerstichting van het Smederijmuseum.
Openbaar belang
Instandhouding van het cultureel erfgoed.
- Stichtingen en Verenigingen
Stichting museum Henkenshage
Stichting museum Henkenshage
Programma:
5 Sport, Kunst en cultuur, Recreatie en Toerisme
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zitting in het bestuur van Stichting Museum Henkenshage. Deze stichting is eigenaar van en verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de kunstcollectie en inventaris van het museum in Kasteel Henkenshage.
Openbaar belang
Instandhouding cultureel erfgoed.
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen
Regio Noordoost Brabant
Regio Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
3 Economie
URL:
https://www.regionoordoostbrabant.nl/
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks bestuur: J.H.M. Goijaarts en H.G.W.M. van Rooijen. Vertegenwoordigd in Algemeen bestuur/Bestuurlijke Coordinatie Groep : C.H.C. van Rooij.
Openbaar belang
De continuering van de samenwerking in de regio Noordoost-Brabant (RNOB) vindt vanaf 2021 plaats op basis van het met 16 regiogemeenten en 2 Waterschappen overeengekomen convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’.
Dit convenant regelt de samenwerking van de overheden in de regionale organisaties Regio Noordoost Brabant, Stichting AgriFood Capital en Noordoost Brabant Werkt op basis van de Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ en het basisdocument voor de samenwerkingsafspraken van RNOB.
De samenwerkende overheden in de Regio Noordoost-Brabant hebben een taakopvatting voor ruimtelijke ordening, economie, werkgelegenheid en bereikbaarheid en leveren een belangrijk aandeel in de realisatie van de ambities op het gebied van ‘goed woon-, werk- en leefklimaat’.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De agenda van RNOB richt zich op vitale leefomgeving, duurzaam bereikbaar, aantrekkelijk vestigen en behoud van talent. De ambitie is een slimme, veerkrachtige regio, op weg naar een circulaire economie. Een regio waarin ruimte blijft om te pionieren, waarin hard wordt gewerkt en het leven goed is. Een regio waarin stad en platteland met elkaar in balans zijn.
Beleidsvoornemens worden programmatisch uitgewerkt en via een projectorganisatie tot uitvoering gebracht.
Vanuit RNOB wordt vorm gegeven aan AgriFood Capital. Onder deze merknaam wordt met partners uit onderwijs en bedrijfsleven via de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’ toegewerkt naar een excellente Agrifood regio.
De actuele ontwikkelingen en uitvoeringsambities staan beschreven in het ‘Jaarplan en begroting 2021 Regio Noordoost Brabant’ en de gezamenlijk uit te werken ‘Uitwerkingsagenda 2021-2022 RNOB’.
Het jaarplan 2021 betreft alleen de publieke samenwerking Regio Noordoost Brabant en is vastgesteld door het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
De jaarplannen en jaarverslagen van de Stichting AgriFood Capital (AFC) en Noordoost Brabant Werkt zijn een 1e verantwoordelijkheid van deze gremia en worden ter kennisname aangeboden aan de besturen van de regiopartners.
De programmabegroting voorziet in de bijdragen aan de regio Noordoost Brabant (AFC en Noordoost Brabant Werkt). De bijdrage aan het regiofonds is € 3,00 per inwoner en € 1,00 per inwoner voor de strategische WERKagenda ‘Op weg naar 2030’ van Noordoost Brabant Werkt; voor Meierijstad in totaal ca. € 325.000 (afgerond). Deze bijdragen gelden voor de periode 2021 tot en met 2024 (geen jaarlijkse indexering).
De belangrijkste risico's
De activiteiten van de Regio vanuit de regio brengen geen (financiële) risico’s met zich mee.
Financieel belang
RNOB ontvangt een bedrag van € 4,00 per inwoner. Van de € 4,00 per inwoner gaat € 1,54 naar de overheidssamenwerking RNOB, € 1,46 naar de samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs (de uitvoeringsorganisatie AgriFood Capital) en € 1,00 naar de samenwerking met Noordoost Brabant Werkt gericht op werkgelegenheid.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
326.588
330.452
Eigen vermogen per 1-1
nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
Resultaat
nog niet bekend
- Overige verbonden partijen
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Niet van toepassing
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Jeugd door wethouder Roozendaal.
Openbaar belang
De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie 2020-2024, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugd 2020-2024, en beleidsopdrachten, met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Vanaf 1-1-2022 is de nieuwe inkoopsystematiek een feit. Vanaf 2022 zijn we alleen nog volledig solidair ten aanzien van JeugdzorgPlus, excessieve casuïstiek (boven de € 200.000 per casus) en voorzieningen waarvan we als regio instandhouding van belang vinden zoals Veilig Thuis, Crisisdienst en Gecertificeerde Instelling. De overige jeugdhulpvormen worden lokaal op basis van 'P*Q' gefinancierd.
De belangrijkste risico's
Tot 2021 was er sprake van volledige solidariteit voor JeugdzorgPlus. Ten aanzien van de zware jeugdtaken was er sprake van een inleg naar rato van 3 jaars hulpgemiddelde op basis van het aantal jeugdigen in jeugdhulp.
Vanaf 2022 zijn we volledig solidair ten aanzien van JeugdzorgPlus, excessieve casuïstiek (boven de € 200.000 per casus) en voorzieningen waarvan we als regio instandhouding van belang vinden zoals Veilig Thuis, Crisisdienst en Gecertificeerde Instelling. De inleg naar rato rondom de zware jeugdhulp is losgelaten dit in lijn met de nieuwe inkoop en het lokaal betalen voor de jeugdhulp.Financieel belang
De uitvoeringskosten worden door de gemeenten aan het RIOZ betaald conform de afgesproken inleg en verdeelsleutel.Het RIOZ heeft geen eigenstandige begroting met eigen vermogen en vreemd vermogen.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
223.682
321.191
266.300
Eigen vermogen per 1-1
nvt
nvt
Eigen vermogen per 31-12
nvt
nvt
Vreemd vermogen per 1-1
nvt
nvt
Vreemd vermogen per 31-12
nvt
nvt
Resultaat
nvt
nvt
- Overige verbonden partijen
Centrumregeling ter uitvoering Wmo
Centrumregeling ter uitvoering specialistische Wmo
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de gemeenten in de regio goed te regelen, zijn die vastgelegd in de Centrumregeling Wmo 2020. Voor Wmo Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang geldt een aparte centrumregeling.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 is er een nieuwe inkoop van kracht voor begeleiding, dagbesteding, beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
De belangrijkste risico's
Kosten van de inkooporganisatie staan in principe vast. Als daar aanleiding toe is, kan bijstelling plaatsvinden. Kosten van de centrumregeling zijn beperkt.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage betreft het aandeel voor Wmo specialistische hulp in de uitvoeringskosten van het bureau Regionale Inkoop Organisatie Zorg (RIOZ). De kosten worden verdeeld op basis van het aantal inwoners per 1 januari in het voorgaande jaar. De uitvoeringskosten voor Wmo Beschermd wonen en maatschappelijke opvang worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente Den Bosch voor uitvoering van deze taak ontvangt.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
91.567
98.550
93.543
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
- Overige verbonden partijen
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheid van de gemeenten in de regio goed te regelen, passend bij de huidige wet- en regelgeving (o.a. Doordecentralisatie en Norm van Opdrachtgeverschap,) is door betrokken gemeenten een centrumregeling aangegaan: Centrumregeling beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2022 e.v. Inhoudelijk is Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2020 e.v. de basis voor de samenwerking.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 is er een nieuwe inkoop van kracht voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Jaarlijks wordt een (lokaal/regionaal) uitvoeringsplan vastgesteld t.b.v. de uitvoering van de regiovisie.
Met ingang van 2022 geldt ook een nieuwe centrumregeling (2022 - 2025) om in te spelen op o.a. de doordecentralisatie en Norm van Opdrachtgeverschap. Daarvoor is ook een regioplan opgesteld. Het Regioplan is een concrete uitwerking van de ambitie op Beschermd Wonen uit de Regiovisie.De belangrijkste risico's
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang lopen nu via de centrumgemeente (‘s-Hertogenbosch). Beide taken worden gedecentraliseerd waarbij (op termijn) middelen ook naar de afzonderlijke gemeenten zullen komen. Voor beschermd wonen zullen de middelen in de toekomst volgens een objectief verdeelmodel verdeeld worden. Hierover zijn regionaal afspraken gemaakt tot en met 2025. Voor Maatschappelijke opvang volgt ook een doordecentralisatie. De invoeringsdatum voor de decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang wordt steeds weer opnieuw uitgesteld en is nu voorzien voor 1-1-2025 of 1-1-2026.
We krijgen de komende jaren binnen de beleidsterreinen van beschermd wonen en maatschappelijke opvang met veel ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgevingen te maken. Deze ontwikkelingen hebben ook financiële consequenties.Financieel belang
Voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is tussen Rijk en de VNG afgesproken dat er gewerkt wordt met centrumgemeenten. Elke regio heeft een eigen centrumgemeente die de regierol heeft en de financiële middelen ontvangt van het Rijk. Voor de regio Meierij en Bommelerwaard (Vught, Boxtel, Haaren, Sint Michielsgestel, Meierijstad, Maasdriel , Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch) is de gemeente ’s-Hertogenbosch de aangewezen centrumgemeente. Naar verwachting gaan de bij deze beleidsterreinen behorende middelen per 1 januari 2025 of 1 januari 2026 naar de afzonderlijke gemeenten (doordecentralisatie).De uitvoeringskosten worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente 's-Hertogenbosch ontvangt.
Realisatie 2022
Begroot 2023
Realisatie 2023
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.