Omgevingsdienst Brabant-Noord | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene informatie | |||||||||
Programma: | 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | ||||||||
URL: | |||||||||
Verantwoordelijk bestuurder: | C.H.C. (Kees) van Rooij | ||||||||
Bestuurlijk vervanger: | J.H.M. (Jan) Goijaarts | ||||||||
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: | nee | ||||||||
Soort verbonden partij: | Gemeenschappelijke regeling | ||||||||
Bestuurlijk belang | |||||||||
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur en tevens voorzitter van Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur. | |||||||||
Openbaar belang | |||||||||
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving. | |||||||||
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens | |||||||||
Maatschappelijke ontwikkelingen vormen een belangrijk kader in het werk van de ODBN en aan onze leefomgeving. Een belangrijke ontwikkeling om hier te benoemen is dat we verwachten dat 2024 een start vormt van een grote transformatie van het VTH-domein en daarmee onze organisatie. Dé kern hiervan is de Omgevingswet. Het voorbereiden op de Omgevingswet richt zich nu op opleiden, samenwerkingsafspraken en werkprocessen. In en na 2023 zullen we de echte effecten pas in de praktijk gaan merken en wordt duidelijk of ‘de geest van de wet’ ook werkt. Zo verwachten we dat de verschuiving van vergunningverlening naar toezicht en handhaving na 2023 echt gestalte gaat krijgen op het moment dat meer en meer gemeenten zelf Omgevingsplannen gaan vaststellen. We zien in toenemende mate dat het werk complexer wordt; de medewerkers moeten daarin ontwikkeld en opgeleid worden. Gezien de hoeveelheid werk en de beschikbaarheid van mensen op de arbeidsmarkt moet men blijvend mensen werven én intern opleiden. De (advies)vragen die deelnemers aan de ODBN stellen worden steeds strategischer en beleidsrijker van aard. Ditzelfde zien we bij ontwikkelingen waarbij steeds nadrukkelijker naar de ODBN wordt gekeken voor het ontwikkelen van een regionale aanpak én uitvoering. De ODBN is primair een uitvoeringsorganisatie van VTH-taken, maar door deze ontwikkeling groeit men door naar de rol van omgevingsexpert. | |||||||||
De belangrijkste risico's | |||||||||
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. De meest in het oog springende ontwikkelingen die tegelijkertijd ook nog tamelijk onzeker zijn: Kanttekening: nieuwe fases in de CAO-onderhandelingen leiden ook tot andere uitkomsten en bandbreedtes. Daar waar we als gemeente Meierijstad aan de “knoppen kunnen draaien” om de kostenverhogingen te beperken zal hiervan gebruik worden gemaakt. | |||||||||
Financieel belang | |||||||||
Realisatie 2022 | Begroot 2023 | Realisatie 2023 | |||||||
Bijdrage van gemeente | 2.718.653 | 2.896.723 | 2931768 | ||||||
Eigen vermogen per 1-1 | 10.127.000 | 10.127.000 | 9040000 | ||||||
Eigen vermogen per 31-12 | 9.040.000 | 8.403.000 | 9262000 | ||||||
Vreemd vermogen per 1-1 | 5.333.000 | 5.333.000 | 5352000 | ||||||
Vreemd vermogen per 31-12 | 5.352.000 | 5.285.000 | 6683000 | ||||||
Resultaat | 0 | 42.000 | 992000 |