Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Bij het actualiseren van het risicoprofiel bekijken we elk gesignaleerd risico. We beoordelen de kans dat het risico zich voor doet en wat het financieel gevolg dan zou zijn. Deze twee inschattingen vormen de basis voor de zogenaamde risicoscore. Hoe hoger de score, hoe groter het risico.

De methodiek die we volgen staat in de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. Bij het vaststellen van deze nota is afgesproken dat we risico’s met een risicoscore van 15 of hoger opnemen in de planning en control documenten. Dit zijn de zogenaamde top risico's.

In de volgende tabel staan de actuele top risico's. Hierin staat per top risico naast de risicoscore, het financieel gevolg, het rekenpercentage (van de kans op voorkomen) . De berekende risicowaarde is financieel gevolg x rekenpercentage. In de kolom (beheers)maatregelen staat wat we doen om het risico zo klein mogelijk te houden.

Risico's in duizenden €

Risiconaam

(Beheers)maatregelen

Risico
score

Financieel
gevolg

Reken
perc.

Risico
waarde

Nieuwe financieringssystematiek Gemeentefonds

De ontwikkelingen worden gevolgd. Het financieel beeld is een momentopname met vele onzekerheden. Bijstellingen worden verwerkt in de documenten volgens de P&C-cyclus.

25

1.000

90

900

Prijsstijgingen en gebrek aan capaciteit op de markt om investeringen / werkzaamheden uit te voeren

Als prijsstijgingen doorzetten, leidt dit tot een hogere prijsindexatie binnen de algemene uitkering. Met enige vertraging leiden hogere prijzen dus tot een hogere algemene uitkering. Verder hebben we de keuze om werken uit te stellen totdat prijzen dalen. Door realistisch plannen kunnen we uitgaven meer spreiden in de tijd.

25

1.000

90

900

Onzekerheid financieel resultaat bij bouwgronden in exploitatie

Continue monitoren van ontwikkelingen zowel aan de kosten- als de opbrengstenkant.

25

26.794

90

24.114

Wijziging in rekenrente doelvermogen Stadsgewest

Ontwikkelingen op dit gebied volgen.

25

3.000

90

2.700

Budget Zorg in Natura Jeugdhulp

Sturing op het gebruik van jeugdhulp. Hierbij proberen we aan de hand van de dashboard lokaal en regionaal een analyse te maken van het zorgverbruik. Hierdoor hopen we een betere inschatting te kunnen maken en in te kunnen spelen op ontwikkelingen. Bij de uitvoering van de jeugdhulp vormen onze lokale toegang en de (huis)artsen een belangrijke rol in de daadwerkelijke kosten voor de jeugdhulp. Ook in 2023 hebben de jeugdconsulenten op lokaal niveau ondersteuning gekregen bij het kritisch kijken naar een casus en bij het zoeken naar alternatieven om zo de inzet van deze hulpvormen zoveel mogelijk te beperken. Met de inzet van de praktijkondersteuner huisarts jeugd-GGZ proberen we het GGZ-gebruik jeugdhulp terug te dringen. Daarnaast zetten we stevig in op preventie om eventuele hulpvragen eerder te signalen zodat we vroegtijdig hierop in kunnen spelen.
Er waren echter ook oorzaken waar wij geen invloed op hadden:
-   Hoge indexering en tariefstijging Gecertificeerde instellingen
-   Toename excessieve casuïstiek (doorverwijzer vaak JBB)

20

750

90

675

Overschrijding van de begroting

Scherp sturen op budgetten.

20

750

90

675

Investering wijkuitvoeringsplan transitievisie warmte

Meierijstad besloot in april 2021 dat duidelijkheid vanuit de Rijksoverheid over het juridisch en financieel kader een voorwaarde is om tot uitvoering over te gaan.

De Rijksoverheid werkt aan een financieel kader voor de warmtetransitie, binnen het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie. Een eerste stap is het Nationaal Isolatieprogramma, waarin middelen beschikbaar zijn gesteld voor het isoleren van woningen. Dat is nog niet voldoende om alle doelgroepen te ondersteunen bij het aardgasvrij maken van hun woning. Voor startwijk De Bunders werken we ook de financiële component helemaal uit, met ondersteuning van alle Rijksregelingen.

Onderdeel van het nieuwe beleid voor duurzaam opwek van energie in Meierijstad is een lokaal investeringsplatform. Dat wordt de komende jaren verder uitgewerkt en biedt kansen om ook warmteoplossingen lokaal en gezamenlijk te financieren.

20

5.000

75

3.750

Extra personeelskosten als gevolg van wachtgeldverplichtingen en ziekteverzuim

Vervanging van de zieke medewerkers vindt uitsluitend plaats als de dienstverlening onder hoge druk komt te staan. Er is een richtlijn opgesteld hoe om te gaan met medewerkers die disfunctioneren.

20

750

90

675

Risico's grote projecten

Participatie omwonenden/bedrijven, strakke regievoering, opstellen planning met tussentijdse resultaten.

15

4.022

50

2.011

Uit de pas lopen van investeringsbedragen onderwijshuisvesting

Jaarlijks worden de investeringsbedragen onderwijshuisvesting meerjarig bijgesteld aan de hand van de dan geldende nieuwbouwkosten configurator en bekende prijsindexeringen.

15

300

90

270

Totaal toprisico's

43.366

36.670

In vergelijking met de vorige actualisatie van de risico's bij de begroting 2024 is de risicowaarde van de toprisico's iets gedaald. Dit komt onder andere door een daling van de risicowaarden grote projecten en grondexploitaties.
De optelsom van de risicowaarden van alle risico's is € 41,5 miljoen (zie tabel hierna).
Omdat niet alle risico's zich tegelijk voordoen gaan we voor de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit uit van 90% van de totale risicowaarde (€ 37,4 miljoen).

Benodigde weerstandscapaciteit in duizenden €

Risico's

Risico waarde  2023

Gekwantificeerde top risico's

36.670

Overige gekwantificeerde risico's

4.885

Totaal aan gekwantificeerde risico's

41.555

Waarschijnlijkheidsfactor 90%

37.390

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2024 13:26:54 met de export van 05/16/2024 13:08:41