In het uitvoeringsprogramma Dienstverlening zijn de ontwikkelingen en ambities voor onze dienstverlening opgenomen. We willen onze dienstverlening zo eenvoudig mogelijk aanbieden en zetten in op twee sporen: we zien dat mensen bedrevener worden in het vinden van de digitale weg en dat ze ook verwachten langs deze weg bediend te worden. Daarnaast houden we oog voor mensen voor wie dit moeilijker is door ze persoonlijk te helpen. In 2023 hebben we gewerkt aan:
- Digitalisering; het aantal diensten dat we digitaal aanbieden is wederom toegenomen. We doen dat op een dusdanige manier, dat de informatie, de formulieren en e-diensten op de website goed vindbaar, duidelijk en begrijpelijk zijn. En dat via die kanalen dezelfde informatie wordt aangeboden. We willen daar doorlopend op verbeteren: Daarom ligt de focus op klantonderzoek. Klanten (inwoners en ondernemers) zijn ook afgelopen jaar gevraagd op de website hun reactie achter te laten via een ‘smiley’. Wie dat wil geeft ook een rapportcijfer, aangevuld met tips en contactgegevens. Door onze website doorlopend te meten halen we buiten op wat binnen beter kan. Verder is weer veel aandacht besteed aan digitale toegankelijkheid van websites en applicaties. Zie hiervoor de rapportage over de programmalijn inclusie.
- Het verbeteren van onze telefonische dienstverlening; afgelopen jaar is een nieuwe telefooncentrale in gebruik genomen en is gewerkt aan het verbeteren van de telefonische informatieverstrekking door te bouwen aan een speciaal telefoonteam voor het sociaal domein. Doel daarbij is zo veel mogelijk klantvragen in een keer afhandelen. En voor specialistische vragen meteen een afspraak te maken met een consulent WMO, Jeugd, Participatie, Schuldhulpverlening.
- Een Persoonlijk Internet Pagina (PIP) MijnMeierijstad; De infrastructuur achter de PIP is vervangen. In 2024 gaan we live voor de onderdelen "mijn zaken" en het klantportaal sociaal domein. Ook het bestaande portaal voor belastingen wordt dan in de PIP geIntegreerd. Op termijn willen we (wanneer dat technisch kan) ook het vergunningenportaal in de PIP brengen zodat inwoners en bedrijven één digitale ingang hebben bij de gemeente.
- Klare Taal: Alle brieven van Toegang en Vergunningen zijn opnieuw beoordeeld.