Ontwikkeling van gewaarborgde geldleningen en garantstellingen
Waarborgen | Aard | Oorspron-kelijk | Restant | Restschuld | Percentage | Restant |
---|---|---|---|---|---|---|
WSW (BNG NWB) | Borg | 673.062 | 130.642 | 276.390 | 50% | 138.195 |
Rabobank | Borg | 1.120 | 665 | 615 | 100% | 615 |
Totaal gewaarborgd | 674.182 | 131.307 | 277.005 | 138.810 |
De dekking van een aanspraak op WSW is als volgt
- de deelnemende corporatie heeft zelf een vermogensbuffer
- aanspreken risicovermogen WSW
- onderlinge waarborg van corporaties
- gemeente (50%) en Rijk (50%) vertrekken renteloze leningen aan WSW
Garantstellingen | Aard | Restant | Restant |
---|---|---|---|
Stater totaal | Garant | 402 | 267 |
SNS Bank | Garant | 6 | 0 |
Regiobank/SNS Bank | Garant | 13 | 5 |
ING | Garant | 412 | 228 |
Rabobank | Garant | 185 | 113 |
Subtotaal natuurlijke personen | 1.019 | 612 | |
Provincie | Garant | 500 | 500 |
Subtotaal overige instellingen | 500 | 500 | |
Totaal garantstellingen | 1.519 | 1.112 |
In 2023 is er een daling aan garantstellingen natuurlijke personen. Dit zijn hypotheken waarvoor de gemeente borg staat. Dit betreft een oude regeling die is komen te vervallen met de komst van de Nationale Hypotheek Garantie in 1995. Het betreft een sterfhuisconstructie waardoor er alleen nog aflossingen volgen wat leidt tot een lager financieel risico voor de gemeente.
In 2022 is er aan de provincie een garantstelling afgegeven voor de hybride leer-werk omgeving binnen The Chocolate Factory.
Overzicht met langlopende verplichtingen
Soort verplichting | Contract | Ingang | Einde |
---|---|---|---|
Groen afval | PxQ | 1-1-2017 | 31-12-2024 |
Huishoudelijk restafval (BOVUS) | PxQ | 1-2-2019 | 31-1-2028 |
Raamovereenkomst van het klein elementen en rioolonderhoud | PxQ | 1-4-2020 | 31-3-2024 |
Raamovereenkomst Veghels buiten Stedenbouw en Landschap | PxQ | 1-1-2022 | 31-12-2025 |
Raamcontract ICT hardware | PxQ | 1-9-2021 | 1-9-2024 |
Raamcontract operational lease (ICT) | PxQ | 1-1-2022 | 31-12-2025 |
Inzameling afval en meer in de | 13.132 | 1-1-2019 | 31-12-2028 |
Onderhoud nieuwe zwembaden | 3.313 | 2020 | 2045 |
Microsoft producten | PxQ | 1-7-2023 | 30-6-2026 |
Raamovereenkomst Veghels buiten Stedenbouw en Landschap | PxQ | 1-1-2022 | 31-12-2025 |
Onderhoud openbaar groen | PxQ | 1-1-2020 | 31-12-2024 |
Inkoop specialistische zorg | PxQ | 1-1-2022 | 31-12-2024 |
Inkoop huishoudelijke verzorging | PxQ | 1-1-2018 | 31-12-2024 |
Levering Gas en electrciteit | PxQ | 1-1-2023 | 31-12-2027 |
Software broker | PxQ | 1-3-2020 | 28-2-2024 |
Onderhoud openbare verlichting | PxQ | 1-6-2023 | 31-5-2025 |
Reiniging drukrioolputten | PxQ | 1-9-2021 | 31-8-2025 |
Overeenkomst uitzend en payrol | PxQ | 1-4-2020 | 31-3-2025 |
Afname digitale juridische titels | PxQ | 1-2-2018 | 31-1-2025 |
Accountant controle jaarrekening | PxQ | 1-7-2023 | 30-6-2027 |
Inzameling oud papier en karton | PxQ | 1-9-2023 | 31-8-2024 |
Kredietlimiet
De gemeente heeft een rekening-courantkrediet bij de BNG van € 3.000.000 per 1 januari 2019 t/m 31 december 9999.
Toelichting bijdrage CAK
(Met betrekking tot de eigen bijdragen die het CAK int en aan de gemeenten afdraagt geldt op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2023 van de commissie BBV het volgende. Een aanvrager van een voorziening, zoals hulp in de huishouding, ondersteuning of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO 2015 een eigen bijdrage verschuldigd. Het CAK is het publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) dat door de wetgever is belast met de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdrage.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid, volledigheid van en het naleven van het voorwaardencriterium bij de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat de gemeente bij de verantwoording van deze eigen bijdragen steunt op de informatie van het CAK en niet zelfstandig geheel sluitend de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de eigen bijdragen hoeft te controleren.
Juridische geschillen
De gemeente Meierijstad is partij in enkele juridische geschillen, waarvan sommige al enige jaren lopen. Voor deze en de overige geschillen geldt dat het op dit moment niet in te schatten valt of er sprake zal zijn van een financiële impact en hoe hoog die zal zijn.
Verlofsaldi
De voorziening verlofsparen is opgebouwd uit de volgende verlofsoorten:
- Spaarverlof;
- Bovenwettelijk verlof gekocht;
- 50% Bovenwettelijk verlof.
De volgende verlofsoorten zijn niet opgenomen in de voorziening verlofsparen:
- Wettelijk verlof;
- 50% Bovenwettelijk verlof;
- Onregelmatige diensten;
- Overwerk.
Jaarlijks is sprake van het vervallen van een deel van het niet-opgenomen verlof. Voor Bovenwettelijk verlof geldt een houdbaarheidstermijn van vijf jaar. Alleen voor dit type verlof is uitbetaling mogelijk, zij het onder stringente voorwaarden.
De gekapitaliseerde waarde van het saldo verlofuren is per eind 2023 afgerond € 3,2 miljoen, terwijl het saldo per eind 2022 € 2,4 miljoen was.
Vennootschapsbelasting
De gemeente Meierijstad beschikt ultimo 2023 over een compensabel verlies van circa € 3 miljoen.