Balans

Toelichting op de balans

Ontwikkeling van gewaarborgde geldleningen en garantstellingen

Waarborgen
in duizenden €

Aard

Oorspron-kelijk
bedrag

Restant
31-12-2022

Restschuld
31-12-2023

Percentage

Restant
31-12-2023

WSW (BNG NWB)

Borg

673.062

130.642

276.390

50%

138.195

Rabobank

Borg

1.120

665

615

100%

615

Totaal gewaarborgd

674.182

131.307

277.005

138.810

De dekking van een aanspraak op WSW is als volgt
- de deelnemende corporatie heeft zelf een vermogensbuffer
- aanspreken risicovermogen WSW
- onderlinge waarborg van corporaties
- gemeente (50%)  en Rijk  (50%) vertrekken renteloze leningen aan WSW

Garantstellingen
in duizenden €

Aard

Restant
31-12-2022

Restant
31-12-2023

Stater totaal

Garant

402

267

SNS Bank

Garant

6

0

Regiobank/SNS Bank

Garant

13

5

ING

Garant

412

228

Rabobank

Garant

185

113

Subtotaal natuurlijke personen

1.019

612

Provincie

Garant

500

500

Subtotaal overige instellingen

500

500

Totaal garantstellingen

1.519

1.112

In 2023 is er een daling aan garantstellingen natuurlijke personen. Dit zijn hypotheken waarvoor de gemeente borg staat. Dit betreft een oude regeling die is komen te vervallen met de komst van de Nationale Hypotheek Garantie in 1995. Het betreft een sterfhuisconstructie waardoor er alleen nog aflossingen volgen wat leidt tot een lager financieel risico voor de gemeente.
In 2022 is er aan de provincie een garantstelling afgegeven voor de hybride leer-werk omgeving binnen The Chocolate Factory.

Overzicht met langlopende verplichtingen

Soort verplichting

Contract
bedrag

Ingang

Einde

Groen afval

PxQ

1-1-2017

31-12-2024

Huishoudelijk restafval (BOVUS)

PxQ

1-2-2019

31-1-2028

Raamovereenkomst van het klein elementen en rioolonderhoud

PxQ

1-4-2020

31-3-2024

Raamovereenkomst Veghels buiten Stedenbouw en Landschap

PxQ

1-1-2022

31-12-2025

Raamcontract ICT hardware

PxQ

1-9-2021

1-9-2024

Raamcontract operational lease (ICT)

PxQ

1-1-2022

31-12-2025

Inzameling afval en meer in de
gemeente Meierijstad

13.132

1-1-2019

31-12-2028

Onderhoud nieuwe zwembaden

3.313

2020

2045

Microsoft producten

PxQ

1-7-2023

30-6-2026

Raamovereenkomst Veghels buiten Stedenbouw en Landschap

PxQ

1-1-2022

31-12-2025

Onderhoud openbaar groen

PxQ

1-1-2020

31-12-2024

Inkoop specialistische zorg

PxQ

1-1-2022

31-12-2024

Inkoop huishoudelijke verzorging

PxQ

1-1-2018

31-12-2024

Levering Gas en electrciteit

PxQ

1-1-2023

31-12-2027

Software broker

PxQ

1-3-2020

28-2-2024

Onderhoud openbare verlichting

PxQ

1-6-2023

31-5-2025

Reiniging drukrioolputten

PxQ

1-9-2021

31-8-2025

Overeenkomst uitzend en payrol

PxQ

1-4-2020

31-3-2025

Afname digitale juridische titels

PxQ

1-2-2018

31-1-2025

Accountant controle jaarrekening

PxQ

1-7-2023

30-6-2027

Inzameling oud papier en karton

PxQ

1-9-2023

31-8-2024

Kredietlimiet
De gemeente heeft een rekening-courantkrediet bij de BNG van € 3.000.000 per 1 januari 2019 t/m 31 december 9999.

Toelichting bijdrage CAK
(Met betrekking tot de eigen bijdragen die het CAK int en aan de gemeenten afdraagt geldt op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2023 van de commissie BBV het volgende. Een aanvrager van een voorziening, zoals hulp in de huishouding, ondersteuning of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO 2015 een eigen bijdrage verschuldigd. Het CAK is het publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) dat door de wetgever is belast met de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdrage.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid, volledigheid van en het naleven van het voorwaardencriterium bij de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat de gemeente bij de verantwoording van deze eigen bijdragen steunt op de informatie van het CAK en niet zelfstandig geheel sluitend de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de eigen bijdragen hoeft te controleren.

Juridische geschillen
De gemeente Meierijstad is partij in enkele juridische geschillen, waarvan sommige al enige jaren lopen. Voor deze en de overige geschillen geldt dat het op dit moment niet in te schatten valt of er sprake zal zijn van een financiële impact en hoe hoog die zal zijn.

Verlofsaldi
De voorziening verlofsparen is opgebouwd uit de volgende verlofsoorten:

  • Spaarverlof;
  • Bovenwettelijk verlof gekocht;
  • 50% Bovenwettelijk verlof.

De volgende verlofsoorten zijn niet opgenomen in de voorziening verlofsparen:

  • Wettelijk verlof;
  • 50% Bovenwettelijk verlof;
  • Onregelmatige diensten;
  • Overwerk.

Jaarlijks is sprake van het vervallen van een deel van het niet-opgenomen verlof. Voor Bovenwettelijk verlof geldt een houdbaarheidstermijn van vijf jaar. Alleen voor dit type verlof is uitbetaling mogelijk, zij het onder stringente voorwaarden.
De gekapitaliseerde waarde van het saldo verlofuren is per eind 2023 afgerond € 3,2 miljoen, terwijl het saldo per eind 2022 € 2,4 miljoen was.

Vennootschapsbelasting
De gemeente Meierijstad beschikt ultimo 2023 over een compensabel verlies van circa € 3 miljoen.

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2024 13:26:54 met de export van 05/16/2024 13:08:41